بهترین حالت دست در زمان مذاکره و سخنرانی

یکی از بهترین روش ها برای القای مفهوم کلام حرکت دست است. در این مقاله یاد میگیریم که بهترین حالت دست در زمان مذاکره و سخنرانی یا در جلساتی یا در مذاکرات فروش که به هر نحوی شما صحبت میکنید چیست و دست ها در زبان بدن چقدر میتواند به کمک ما بیاید

اگر به سخنرانی علاقمندهستید میدانیدکه ,هنگام سخنرانی دست ها نباید زیاد حرکت کند. در عوض باید مخاطب ها را بر کلمات متمرکز کرد تا ژست ها. تحقیقات نشان داده که استفاده از دست ها و حرکت دادن آنها هنگام سخنرانی  روی مخاطبین بسیار تاثیرگذار است.

در یکی از تحقیقاتی که انجام دادیم مشخص شده که آن دسته از سخنرانی هایی که بسیار محبوب شدند و فیلم آنها دست به دست می چرخد سخنرانی هایی هستند که بهترین حالت دست در زمان مذاکره و سخنرانی را بلد هستند و در سخنرانی آنها از حرکات دست زیاد و البته به جا استفاده می کند.  برای نمونه، کم بازدیدترین سخنرانی ها در این تحقیق، به طور میانگین از 272 حرکات دست و در پربازدیدترین آنها که 7.4 میلیون بازدیدکننده داشته از 465 حرکات دست استفاده شده است.

تاثیر روی مغز مخاطب

وقتی رهبران کاریزماتیک از حرکات دست هنگام سخنرانی استفاده می کنند مغز مخاطب، شاد و خرسند می شود چرا که تاثیر  بیان دو برابر می شود. ولی مشکل اغلب مردم این است که نمی دانند از کدام حرکات مناسب باید  در چه شرایط و برای چه هدفی استفاده کنند تا پیام خود را در سخنانشان به مخاطب برسانند .

 همه ی اینها در حالی است که هنگام سخنرانی در یک جمع , استرس روانی برای فکر کردن در مورد کلمات و جملات هم بر سخنران وارد می شود. بنابراین پرسش اینجاست که هنگام سخنرانی از حرکات دست ها به چه صورت باید استفاده و از چه حرکاتی اجتناب کرد؟  در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این مساله بپردازیم.

حرکات دست ها باید توصیفی باشند

من توصیه میکنم که هنگام سخنرانی دست های خود را به صورت طبیعی تکان دهید چرا که اگر غیر از این باشد و بخواهید برای حرکات دست خود از قبل برنامه ریزی کنید تمام تمرکزتان بر روی این معطوف خواهد شد که چگونه دست خود را حرکت بدهید  وحرفی که می خواستید بر زبان برانید را فراموش خواهید و شبیه خواننده ای رپ جلوه خواهید نمود.

اما این موضوع را هم میدانیم که حرکت هایی که از قبل میدانید و تمرین کرده ایید میتواند در سخنرانی به شما کمک کند. مثلا: اگر در مورد چیز کوچکی حرف می زنید انگشت اشاره و شست خود را به هم نزدیک کنید. یا مثلا اگر در مورد چیز بزرگی صحبت میکنید از دستان خود را باز میکنید . برای اینکه مخاطبین خود را بر روی حرف هایتان میخکوب کنید یک دست را برای توصیف مزایای یک مساله و دستی دیگر را برای تبیین معایب آن نگه دارید.

شما کاربران هاو کن یو مد نظر داشته باشید که هر وقت هم که عددی زیر 5 را بر زبان می رانید بهتر است از انگشتان دست استفاده کنید. اینگونه مخاطبین هم عدد مورد نظر را به یاد خواهد سپرد و حرفتان را باور خواهند کرد. انگار که با ماژیک روی آن کلمه یا عدد را هایلات می کنید.

دستان خود را باز نگه دارید تا مخاطبین به شما اعتماد کنند

خیلی ها این نکته را فراموش میکنند که بهتر است مخاطبین کف دست های شما را در حالی که آن ها را باز کرده اید ببینند. علت روانی این مساله این است که  شما با این کار انگار به مخاطب می گویید که من اسلحه ای ندارم. دقیقا برای همین است که هنگام تسلیم شدن در برابر پلیس دست ها بالا می روند تا مشخص شود چیزی پنهان نیست. سخنران با این حرکت, اعتماد مخاطب را جلب می کند.

در صورت امکان دست های خود را در نواحی ضربه پذیر قرار دهید

در ورزش بیسبال به قسمت کشاله ران تا شانه ها, نواحی ضربه پذیر میگویند. و بهتر است دست های ما در این قسمت ها قرار بگیرد . چون طبیعی به نظر می رسد. اما نباید بازوها را خیلی از هم فاصله داد یا بالا برد  چون حواس مخاطب پرت می شود.

با انگشت خود به مخاطب اشاره نکنید

از سوی دیگر باید مواردی را در هنگام سخنرانی به کار نبرید. اشاره کردن با انگشت اشاره بار منفی و خشن و غیردوستانه دارد و خیلی از مخاطبین از این حرکت متنفر هستند. از سوی دیگر برخی از سیاستمداران از حرکتی استفاده می کند که به شست کلینتون “Clinton thumb”  مشهور است.

اما منظور از شست کلینتون چیست؟ وقتی یک سیاستمدار انگشتان خود را مشت می کند و انگشت شست خود را روی مشت خود قرار می دهند که بسیاری از مربیان سخنرانی این حرکت را برای اشاره کردن مناسب تر از حرکت اشاره با انگشت سبابه می دانند. رییس جمهوران آمریکا از جان اف کندی تا بیل کلینتون از این حرکت استفاده کرده اند.

البته گرچه این ژست می تواند برای بسیاری از سیاستمداران مفید باشد اما برخی از متخصصان استفاده از آن را برای همه چندان موثر و تاثیرگذار نمی دانند. مدیر عاملان شرکت ها برخی اوقات از این ژست استفاده می کنند. اما این ژست بیشتر برای کسانی است که می خواهند وارد دنیای سیاست و کاخ سفید شوند و رای جمع کنند. اما در مهامانی ها و دور همی های  معمولی به ندرت از این ژست استفاده می شود.

وقتی نمی دانید چه کار باید بکنید برای لحظاتی دست های خود را کنار بدنتان قرار دهید

آماده ترین سخنران ها هم شاید در هنگام سخنرانی حرکات اشتباهی انجام دهند. شاید پنج دقیقه آخر را به اشاره کردن با انگشت یا چیزی نظیر این گذرانده باشید. متخصصان می گویند وقتی این اتفاق رخ داد دست های خود را بیندازید و کنارتان نگه دارید. اما فقط برای چند لحظه این کار را بکنید.

توجه مخاطب را به جاهای نامربوط سوق ندهید

در اینجا هم مانند همه جاها اصل تعادل را باید رعایت کنید. سخنرانانی که مدت زمان زیادی انگشتان قفل کرده ی خود را در اطراف ناحیه تناسلی خود نگه می دارند – آن هم اغلب برای اینکه نمی دانند چه کار باید بکنند – نا خودآگاه حواس مخاطب را به جاهای نامربوط سوق می دهند. علاوه بر این، باعث می شوند دست هایشان بی حرکت بماند و نتوانند از آن به شیوه های موثر استفاده کنند.

مثل رهبران ارکستر دست هایتان را تکان ندهید

افرادی که سخنرانی های عالی را می نویسند حواسشان هست که طول جمله ها را با تن صدا و حجم کلمات ترکیب کنند. همین حرکت را باید با دست ها انجام داد. آنها بهترین حالت دست در زمان مذاکره و سخنرانی را میدانند. مثلا ,دستها مانند تصویر بالا, نباید زیاد تکان دهید. خلاصه جان کلام این است که از انجام هر حرکت تکراری هنگام سخنرانی اجتناب کنید چون مخاطب کسل می شود و حوصله اش سر می رود. به ویژه خانم ها که باید حواسشان جمع باشد و از انجام حرکات تکراری و تن صدای یکنواخت اجتناب کنند . زیرا بعد از مدتی به نظر می رسد که حرف جدیدی ندارند.

در دست خود چیزی قرار ندهید

معمولا سخنران های نا وارد و آماتور وسایلی مثل خودکار یا اشیا دیگر را در دست خود می گیرند. و بعد از اتمام سخنرانی متوجه نمیشوند که در این مدت داشتند خودکار را داخل و بیرون می دادند . برخی دیگر هم کاغذهایی که در دست دارند را مرتب می کنند یا انگشت شست خود را روی میز می کوبند. اینها همه نشان از بی قراری دارد و باعث پرت شدن خواص مخاطب می شود و سخنران ناشی هم مضطرب به نظر خواهد رسید. برای همین توصیه می شود که هنگام سخنرانی در دستان خود چیزی قرار ندهید.

اگر پشت تریبون قرار گرفتید دستانتان روی میز یا تریبون قرار دهید

بعضی ها وقتی پشت میز می ایستند حس امنیت بیشتری میکنند . اما برخی دیگر با تریبون و میز مشکل دارند. برخی از سخنرانان در زیر میز حرکات پنهانی انجام می دهند تا اضطراب و استرس خود را پنهان کنند و مخاطب هم نفهمد. در حالی که مخاطب باید دست ها را ببیند. بنابراین یا دست های خود را محکم روی میز یا تریبون قرار دهید یا از ژست هایی استفاده کنید که مخاطب آنها را ببیند. پنهان کردن دست هایتان اصلا فکر خوبی نیست.

دور “دست های عنکبوتی” خط قرمز بکشید

خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان است. او یک حرکت منحصر به فرد در هنگام سخنرانی ها استفاده می کند. او دستان خود را مقابل نیم تنه ی خود نگه می دارد و سرانگشتان خود را روی هم قرار می دهد طوری که دستانش شکل الماس می شود. یا به قولی این حرکت را برج کلیسا نیز میگویند. این حرکت نشان دهنده اعتماد بنفس بالای سخنران است اما اشتباهی که اکثرا مرتکب میشوند این است که این پوزیشن را انقدر در زبان بدن استفاده میکنند که باعث میشود عدم اعتماد بنفس ایشان به مخاطب القا شود , برای استفاده از این حرکت دو نکته مهم را بیاد داشته باشید 1 : اول مطمئن شوید که این ژست به بدن شما می آید یا خیر 2: بعضی مواقع از این ژست استفاده کنید نه همیشه

برای یادگیری تمام ژست ها و پوزیشن های زبان بدن و بهترین حالت دست در زمان مذاکره و سخنرانی به پیج اینستاگرام من سر بزنید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *