زندگی نامه سرهنگ ساندرز

کلنل ساندرز خالق امپراتوری KFC

این فرد کسی نیست جز سرهنگ ( کلنل ) ساندرز colonel sanders ، کسی که به دفعات زیادی شکست خورد اما نا امید نشد و محکم تر از همیشه گام برداشت .

سرهنگ کلنل ساندرز در سال 1890 در ایالت ایندیانا چشم به جهان گشود ، ساندرز دوران کودکی خوبی نداشت ، او در 5 سالگی پدرش را از دست داد ، زندگی فقیرانه ای داشتند و به همین دلیل مجبور بود درس خود را در سن پایینی رها کند و به کار در مزرعه مشغول شد ، همچنین علاوه بر کار در مزرعه به این دلیل که مادر او مجبور بود برای مخارج خانواده در بیرون از خانه کار کند گاهی در خانه میماند تا از خواهر و برادرش مراقبت کند و به همین سبب از خواهرش نیز آشپزی را در خانه آموخت .

به دلیل وضعیت اقتصادی ضعیفی که داشتند مادرش تن به ازدواج با مردی دیگر داد تا شاید زندگیشان بهتر شود ، در این زمان کلنل ساندرز تنها 12 سال داشت که با ناپدری اش دچار کشمکش شد و مجبور شد که شهر خود را رها کند و به شهرستان کلارک برود و این شروع بیخانمانی برای سرهنگ ساندرز بود.

ساندرز به عنوان کارگری در مزرعه کار میکرد و درآمد اندکی در ماه داشت اما وضعیت اینطور نماند و در طول سال ها ، کلنل ساندرز شغل های متفاوتی را تجربه کرد مثل کار در ارتش ، فروشندگی بیمه ، آتش نشانی ، اپراتور کشتی ، فروشندگی تایر و حتی مراقبت از کودکان ! در سال 1908 با زنی ازدواج کرد که سه فرزند داشت اما سالها پس از آن با وجود مشکلات بسیار طلاق گرفتند .

با وجود این شغل ها پس اندازی برای خود بدست آورد و در سال 1929 به کربین نقل مکان کرد و در یک پمپ بنزین به گردشگران خسته بین راهی مرغ کنتاکی میفروخت ، اگر بخواهید رستوران کوچکش را تصور کنید باید بگویم که این رستوران از یک میز ، شش صندلی و مقداری ظروف و وسایل آشپزی تشکیل شده بود ، این جایی بود که ساندرز هم در آن میخوابید و هم سخت کار میکرد . اکنون این رستوران یعنی جایی که ساندرز فروش کنتاکی را شروع کرد به موزه و جاذبه توریستی تبدیل شده است .

دریافت لقب کلنل از معاون فرماندار

در سال 1949 یعنی 20 سال بعد از نقل مکان به آن پمپ بنزین ، معاون فرماندار ، ساندرز را تشویق کرد و به او لقب کلنل را داد و به همین دلیل است که او را به نام سرهنگ میشناسید و به عنوان یک ” سرآشپز حرفه ای ” کار خود را شروع کرد و این پایان بی خانمانی ساندرز بود.

سرهنگ ساندرز colonel sanders به مرور زمان مشهور تر شد و توانست یک متل در کنار رستورانش تاسیس کند و در همین زمان بود که توانست اولین دستور مرغ کنتاکی را خلق کند ( لازم به ذکر است که این دستور جادویی هنوز محرمانه است ) ،  همچنین در همین سال با زنی به اسم کلودیا ازدواج کرد .

تعطیل شدن رستوران و شروع دوباره کلنل ساندرز

یکی از بدشانسی هایی که ساندرز در 66 سالگی دچار آن شد این بود که بعلت عبور یک بزرگراه از میان املاکش مجبور شد که رستوران را بفروشد و ضرر زیادی را متحمل شد و تنها یک مستمری بازنشستگی داشت که مبلغ آن 105 دلار بیشتر نبود و در این زمان بود که ساندرز فهمید زمان استراحت نیست و نیاز به تلاش بیشتری دارد.

با وجود شرایط دشوار ساندرز به آن چه داشت توجه کرد ، دستور پودر های سوخاری !  زمان برای یک تاکتیک تجاری جدید فرارسیده بود ، ساندرز به همراه همسرش شروع به سفر در سراسر ایالت متحده کرد و از تعداد زیادی رستوران بازدید میکرد و دستور مرغ سوخاری خود را با قیمت 4 سنت برای فروش هر مرغ به رستوران ها میداد ، این اصلا زندگی آسانی نبود اما بالاخره جواب داد و تا سال 1964 ، بیش از 600 حق امتیاز بدست آورد و یک شرکت به ارزش میلیونی نیز تاسیس کرد .

فروش امپراتوری مرغ سوخاری KFC

ساندرز یک برند محبوب را خلق کرده بود و در کانون توجه مردم قرار داشت ، یک وکیل 29 ساله به نام براون از کنتاکی برای متقاعد کردن ساندرز به این کشور رفت و به او گفت پیشنهاد فروش شرکت را دارد ، ساندرز در ابتدا این پیشنهاد را رد کرد اما براون قسم خورد که هرگز دستور کنتاکی را دستکاری نکند و همواره بهترین کیفیت را حفظ میکند ، سرانجام ساندرز در سال 1964 پیشنهاد فروش شرکت با 2 میلیون دلار را قبول کرد ، پس از فروش شرکت نقش ساندرز بلافاصله از بین نرفت ، براون بر این باور بود که ساندرز بزرگترین دارایی امپراتوری KFC کی اف سی است و برای شرکت نقش تبلیغاتی داشت .

در سال 1971 پس از آنکه شرکت توسط براون فروخته شد ، ساندرز نیز یک رستوران بنام  سرهنگ ساندرز تاسیس نمود همچنین در سال 1978 با یک شرکت جدید شروع به همکاری نمود ، ساندرز در سال های پایانی عمرش بخش زیادی از ثروتش را به امور خیریه اختصاص داد و سرانجام در سال 1980 به علت ابتلا به سرطان خون درگذشت و پرچم های ایالتی کنتاکی چهار روز به احترام کلونل ساندرز به حالت نیمه افراشته درآمدند .

از زندگی سرهنگ ساندرز چه چیزی را میتوان آموخت ؟

1. روی توانایی ها و هرچیزی که در زندگی دارید تمرکز کنید، هنگامی که در زندگی شکست میخورید به جای آن که به آن چه که از دست رفته توجه کنید به این فکر کنید که اکنون چه چیزی دارم و بهترین استفاده را از آن ببرید ، همانطور که ساندرز دستور مرغ کنتاکی را به عنوان یک برگ برنده در نظر گرفت و در 66 سالگی توانست دوباره زندگی خود را بسازد.

2. اراده ی آهنین داشته باشید ، سرهنگ ساندرز بار ها شکست را تجربه کرد اما هیچ وقت از آن چه که میخواست دست نکشید ، سختی ها را تحمل کرد و در شرایط دشوار بالاخره راهی پیدا کرد . سرهنگ ساندرز میگوید :

من فقط دو قانون دارم ، تمام تلاشت را بکن و به بهترین شکلی که میتوانی تلاش کن. این تنها راهی است که میتوانی احساس دستیابی به چیزی را پیدا کنی .

3. بهانه جو نباشید ، ساندرز در سن 66 سالگی به جای آن که جمله معروف ” من دیگر پیر شده ام ” را بگوید ، از شهری به شهر دیگر میرفت و برای فروش دستور مرغ سوخاری تلاش میکرد ، انسان های موفق همین گونه هستند ، چیزی را که میخواهند بدست می آورند ، بدون هیچ عذر و بهانه ای !

4. منعطف باشید ، در هر مسیری شکست خوردن طبیعی است ، اما اینکه شما چه نگرشی نسبت به شکست داشته باشید مهم است ، اگر طرز فکرتان درست باشد هیچ وقت شکست نمیتواند جلوی شما را بگیرد ، ساندرز در شرایط دشوار تنها به این فکر میکرد که چگونه میتواند وضعیت را تغییر بدهد .

پس یادتان باشد که برای یک شروع دوباره ، ” هیچوقت ” دیر نیست ، کافی است به آنچه که دارید توجه کنید ، تلاش مستمر داشته باشید و نا امید نشوید ، این است راه موفقیت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *