وقتی مشتری میگه پول ندارم چی باید بگم؟
مشتری های زیادی هستند که با بهانه های مختلف ازشما خرید نمی کنن و معمولا فروشنده های کم تجربه ، مقابل این بهانه ها تسلیم میشوند و از فروش منصرف.
اما سوال مهم اینجاست که آیاواقعا این مشتری ها راست میگویند؟
آیا واقعا دلیل خرید نکردن آنها پول نداشتن است؟
واقعیت اینجاست که طبق تحقیقات و آمار های میدانی,بیشتر مشتری های شما برای خرید کردن پول لازم را دارند. و اکثرا اشکال کار جای دیگری است. زیرا اکثر این افرادی که در خرید محصول, بهانه پول نداشتن را می آورند , در شرایط مختلف پول دارند مثلا اگر بگویید ایران خودرویا سایپا پراید سیصد میلیونی را صدو پنجاه میلیون میفروشد به سرعت خرید میکنند ؟ یا شرایط خاص ایچنینی …
در واقع جمله پول ندارم معنی دیکری دارد

و معنی آن این است که مشتری فکر میکند ,اگر پولش را جای دیگر خرج کند برایش مفید تر است و بازدهی بیشتری خواهد داشت.
و از آنجایی که اهمیت زیادی برای پولش قائل است ، پیش خودش میگوید پول اضافی ندارم که خرج پیشنهاد بی اهمیت شما کنم .
بله در بیشتر مواقع مشتری ها پیشنهاد فروشنده را وقت تلف کردن وقت می داند و این فقط و فقط وظیفه فروشنده است که مشتری را آگاه کنید که هزینه ای که برای کالا یا خدمات شما می کند یک سرمایه گزاری است.
از کجا متوجه بشم مشتری بهونه میاره یا نه؟
همونطور که گفتیم بیشتر مواقعی که مشتری میگه پول ندارم , داره بهونه میاره.ممکنه براتون سوال پیش بیاد که من از کجاباید متوجه بشم که راست میگه یا بهونه است؟
خب ببینید بهترین راه حل برای اکثر مشکلات اینچنینی در فروشندگی , اینه که از مشتری سوال بپرسیم. و بهترین سوال برای کشف حقیقت اینه که ازش بپرسیم اگر مسئله مالی رو کنار بگذاره دیگه مشکلی نیست؟ اگر گفت نه مشکلی نیست و خریدم رو انجام میدم که یعنی پول نداره و باید بهش راهکار بدیم که چطور پولش رو تهیه کنه.حالا ممکنه شغل شما طوری باشه که نتونی بهش راه برای جورکردن پول بدی.پس راه حل شما اینه که برای اون مشتری در صورت امکان شرایط پرداخت مشخص کنید یا اینکه محصولی با قیمت مناسب تر پیشنهاد بدی..
اما اگر بعد از سوال شما بهونه های دیگه آورد اونجاست که متوجه میشید داره بهونه میاره و پول داره و برای اینکه این فرد رو مجاب کنید محصول یا خدمات شما رو بخره اینه که باید دو نکته مهم را بدانید

دو نکته بسیار مهم
یادتان باشد مشتری فقط به 2 علت خرید میکند یا میخواهد چیزی را بدست بیاورد , یا میخواهد چیزی را از دست ندهد.
نکته اول “ارزش” دقیقا همان چیزی است که مشتری به دنبال آن است . و فروشنده باید تلاش خود را بکند تا ارزش واقعی محصول یا خدمات و سود واقعی که مشتری با خرید محصول به دست خواهد آورد را به او نشان دهد.
نکته دوم : مشتری باید بداند با نخریدن محصول یا خدمات شما چه چیز ارزشمندی را از دست میدهد
و اینجاست که مشتری با کمال میل و با خیال راحت پول خود را به شما می دهد و دیگر نگرانی از بابت از دست دادن پولش ندارد .
چطور وقتی مشتری بهانه مالی میآورد، همچنان بفروشیم؟
یکی از رایجترین جملههایی که در فروش میشنویم این است: «پول ندارم!» اما همیشه این جمله به معنای واقعیِ نداشتن پول نیست. گاهی این فقط یک بهانه است؛ چون مشتری هنوز به ارزش محصول یا اعتماد به فروشنده نرسیده. هنر فروشنده موفق این است که پشت این جمله را بخواند و با ظرافت، مسیر گفتوگو را به سمتی ببرد که ذهن مشتری بازتر شود.
اولین قدم، همدلی است. به جای مقابله یا عجله برای پاسخ دادن، نشان بده که شرایط او را درک میکنی. سپس، ارزش محصول یا خدماتت را طوری بیان کن که مخاطب احساس کند هزینهای که میپردازد، سرمایهگذاری است نه خرج. استفاده از مثالهای واقعی، ضمانت، تخفیف هوشمندانه یا ارائه نسخهای با امکانات کمتر هم میتواند مؤثر باشد.
به یاد داشته باش: بیشتر مواقع مشتری پول دارد، ولی هنوز دلیل قانعکنندهای برای خرج کردنش ندارد. اگر بتوانی آن دلیل را بسازی، حتی بهانه “پول ندارم” هم تبدیل به “چطوری پرداخت کنم؟” خواهد شد.
چه واکنشی به جمله «پول ندارم» باعث فروش بیشتر میشود؟
یکی از رایجترین چالشهایی که فروشندگان با آن روبهرو میشوند، شنیدن جمله «پول ندارم» از سوی مشتری است. در این لحظه، نوع واکنش فروشنده میتواند مسیر فروش را تعیین کند. اولین نکته مهم، حفظ آرامش و درک شرایط مشتری است. نباید سریعاً دست از تلاش برداشت یا فشار بیش از حد وارد کرد. به جای آن، با طرح سوالات باز، نیاز واقعی مشتری را کشف کنید. گاهی اوقات، مسئله اصلی پول نیست، بلکه عدم درک ارزش محصول یا نگرانی از خرید اشتباه است.
در چنین مواقعی میتوانید با ارائه گزینههای پرداخت اقساطی، تخفیف ویژه یا بستهبندی محصولات با ارزش افزوده، به مشتری کمک کنید تصمیم راحتتری بگیرد. نشان دادن مزایای محصول و اینکه چگونه میتواند در زندگی یا کار مشتری صرفهجویی ایجاد کند، بسیار تاثیرگذار است. همچنین، ایجاد احساس فوریت (مثل ارائه تخفیف محدود یا هدیه ویژه) میتواند تصمیم خرید را تسریع کند. به یاد داشته باشید، فروش موفق فقط فروش محصول نیست؛ بلکه ساختن اعتمادی است که مشتری را به خرید ترغیب میکند. رفتار حرفهای، انعطافپذیری و تمرکز بر نیازهای واقعی مشتری، کلید تبدیل «پول ندارم» به «خریدم!» است.
چگونه ذهنیت “پول ندارم” را در مشتری تغییر دهیم؟
تغییر ذهنیت «پول ندارم» در مشتریان، نیازمند درک عمیقتری از دلایل پنهان پشت این جمله است. بسیاری از اوقات، این عبارت واقعاً به معنای نداشتن پول نیست، بلکه نشاندهندهی عدم درک کافی از ارزش محصول، نداشتن اولویت ذهنی برای خرید یا عدم اعتماد کامل به فروشنده یا برند است. بنابراین، هدف شما به عنوان فروشنده این نیست که پول از مشتری بگیرید، بلکه باید کاری کنید که او ارزش محصول شما را بیشتر از مبلغی که پرداخت میکند درک کند.
برای شروع، بهجای مقابله مستقیم با جمله «پول ندارم»، از او بپرسید:
«اگر پولش را داشتید، حاضر بودید تهیهاش کنید؟»
این سؤال، انگیزه و علاقه واقعی مشتری را مشخص میکند. اگر پاسخ مثبت باشد، یعنی مشکل اصلی «اولویت ذهنی» است، نه پول.
یکی از مؤثرترین روشها برای تغییر ذهنیت مشتری، افزایش حس فوریت است. با ایجاد پیشنهاد محدود، تخفیف زماندار یا تأکید بر محدود بودن موجودی، مشتری را از حالت تعلل بیرون میآورید. همچنین، ارائه مقایسهی منطقی بین ارزش محصول و هزینه پرداختی، مثل «کمتر از هزینهی یک فنجان قهوه در روز»، میتواند تأثیر زیادی بر تغییر ذهنیت او بگذارد. در نهایت، فروش واقعی زمانی اتفاق میافتد که مشتری احساس کند در حال سرمایهگذاری است، نه خرج کردن. پس بهجای تمرکز روی قیمت، تمرکز را روی فایدهها و نتایجی بگذارید که او از خرید دریافت میکند.