دیسک(DISC) چیست و از کجا آمده است؟

برای پاسخ به این دو پرسش بهتر است به تاریخچه ی جذاب دیسک رجوع کنیم و به 460 سال قبل از میلاد مسیح برگردیم.زمانی که بقراط، حکیم بزرگ یونانی که از او به عنوان “پدر علم پزشکی” یاد میشود رفتار انسان هارا بررسی کرد،و آن را به 4 دسته تقسیم بندی کرد:صفراوی،بلغمی،دموی،و سوداوی.(همان مزاج چهارگانه که احتمالا به گوشتان خورده است)بعد از آن کارل گوستاو یونگ برای اولین بار تیپ های رفتاری 4گانه را معرفی نمود.وچندسال بعد درسال 1928 به صورت رسمی مدل جهانیDISC  توسط ویلیام مارستون(براساس مطالعات یونگ) معرفی گشت.  دیسک یا DISC یک مدل و الگوی رفتارشناسی است که تمام انسان هارا را به ۴ گروه، تقسیم و دسته بندی میکند.افرادِ باالگوی رفتاریD،افراد با الگوی رفتاری I ،افراد با الگوی رفتاری S و افراد با الگوی رفتاری C. که به ترتیب با رنگ های قرمز ،زرد،سبز،وآبی نشان داده میشوند.این متد معتقد است که همانگونه که رفتارهای این ۴ دسته بایکدیگر متفاوت هستند، نحوه برقراری ارتباط موثر با هرگروه نیز متفاوت است.دراین مطلب قصد داریم با این چهارالگوی رفتاری بیشتر آشنا شویم و بفهمیم الگوی های رفتاری با یکدیگر چه تفاوت هایی دارند وافراد با الگوی های رفتاری متفاوت،دارای چه رفتاری بوده واز خود چه شخصیتی را به نمایش میگذارند ..

مدل شخصیتی D (اگه هدف بردن نباشه، پس اصلا معنی بازی کردن چیه؟)

حرفD  اولین حرف از کلمه ی به معنی سلطه گری  Dominance می باشد. در رفتارشناسی DISC ،تیپ شخصیتی D  با رنگ قرمز شناخته می‌شود. حدود 12% از جمعیت جهان را افرادی با تیپ شخصیتی D تشکیل می‌دهند. این افراد سلطه‌جو و اهل رقابت هستند ، میل به موفقیت و پیروزی دارندو حتی در نیاز به برنده شدن زیاده روی میکنند. همچنین علاقه دارند که بر اشخاص و محیط اطراف ، تسلط داشته باشند. آنها ترجیح می دهند به جای پیروی از دیگران، رهبر دیگران باشند و آنها را به شکلی سرسخت وسختگیرانه رهبری کنند،کار برای آنها بسیار جدی است. افراد دارای بعد رفتاری D ، اعتماد به نفس بالایی دارند، حلال مشکلات و ریسک پذیر هستند . در شرکت ها بسیاری از مدیران از تیپ شخصیتیD هستند.

Dزبان بدن افراد

جدی هستند،و تند راه میروند همچنین صحبت کردنشان تند و سریع است و بدون تعارف و رک ،میتوانند اظهارنظر کنند.

Dبرقراری ارتباط با افراد نحوه ی

در ارتباط با این افراد باید از حاشیه پردازی پرهیز کنید. مختصر و مفید سخن بگویید.  صریح و واضح به سراغ اصل مطلب بروید و در رابطه با نتایج صحبت کنید. در صحبت با آنها متمرکز بمانید و از تکرار خودداری نمایید. و به جای مشکلات بیشتر در رابطه با راه‌حل‌ها سخن بگویید..

Dنقاط ضعف و قدرت افراد

از نقاط قوت این اشخاص باید به تصمیمی گیری سریع و استعداد رهبری در آنها اشاره کرد. و در رابطه با نقاط ضعف می توان به ناشکیبایی و گاهی بی ملاحظه بودن آن ها اشاره داشت.

سبک‌های متفاوت تیپ شخصیتی D

باید بدانید که تمامی افراد ترکیبی از هر چهار سبک دیسک یعنی: D ، I ، S و Cهستند. اما اکثر افراد به شدت به یک یا دو سبک تمایل دارند. اگر سبک شخصیتی شما در مرز با سبک دیگری قرار داشته باشد، احتمال دارد صفات مرتبط با آن سبک را هم در خودتان بُروز ‌دهید. بنابراین افراد با تیپ D اغلب صفات مرتبط با تیپ‌هایC وI را نشان می‌دهند.

مدل شخصیتی I  (هر کس که شاد باشد، دیگران را هم شاد می‌کند.)

I اولین حرف از کلمه یInfluence میباشد که به معنی تاثیرگذاراست. تیپI ،رنگ زرد را در شخصیت شناسی دیسک به خود اختصاص داده است، افراد با تیپ شخصیتیI ، برونگرا، پرحرف و اجتماعی ، شاد وخوش بین اند .دوست دارند در مرکز توجه دیگران باشند.این افراد با استفاده از توانایی ارتباطی خود در نقش نماینده یا سخنگوی تیم عالی عمل می کنند و این توانایی را دارند که عملکرد تیم را  به دیگران به خوبی ارائه کنند. این افراد روی جزییات تمرکز نمی‌کنند و از اینکه برای مدت زیادی تنها بمانند متفرند. آنها میتوانند به خوبی بر روی دیگران تأثیر بگذارند و کاری کنند که دیگران آن هارا به عنوان رهبر بپذیرند و پیروشان باشند. می‌د‌انند که چه چیزی می‌خواهند و دیگران را نیز در آن راستا دور هم جمع می نمایند.

زبان بدن افراد I

با شوق و هیجانی فوق العاده صحبت می کنند و از حرکات دست و صورت زیاد استفاده می کنند. آن ها تمایل به شوخی کردن و گپ زدن دارند و سریع با افراد صمیمی می شوند.

نحوه ی برقراری ارتباط با افراد I

در ارتباط با این افراد، دوستانه و گشاده رو  برخورد کنید، به آن ها زمان صحبت و پرسیدن سوال بدهید، روی نکات مثبت بحث تمرکز داشته و احساسات خود را بیان کنید .

نقاط قوت و ضعف افرادI

از نقاط قوت این افراد می توان به روحیه تشویق کننده و ارتباطات زیاد آن ها اشاره کرد و از ابتکار و خلاقیت بالایی که دارند ، یاد کرد. از نقاط ضعف افراد با مدل رفتاریIمیتوان به بدون فکر و احساسی عمل کردن، نداشتن  نظم و پشتکار اشاره کرد.همچنین این افراد به همه اعتماد میکنند که این میتواند خطر آفرین باشد .

سبک‌های متفاوت تیپ شخصیتی D

باید بدانید که تمامی افراد ترکیبی از هر چهار سبک دیسک یعنی: D ، I ، S و Cهستند. اما اکثر افراد به شدت به یک یا دو سبک تمایل دارند. اگر سبک شخصیتی شما در مرز با سبک دیگری قرار داشته باشد ، احتمال دارد صفات مرتبط با آن سبک را هم در خودتان بُروز ‌دهید. بنابراین، افراد با تیپ  I  اغلب ویژگی‌های مرتبط با سبک‌های D و S را بروز می‌دهند.

مدل شخصیتی  S (من دوست دارم که وفادار باشم و آدم‌هایی را که به من وفادار هستند دوست دارم،)

تیپ شخصیتی S ابتدای کلمه ی Steadiness  میباشد که به معنی ثبات است و رنگ سبز را به خود اختصاص داده است و با رنگ سبز مشخص می‌شود. حدود %30 از جمعیت جهان را   این تیپ شخصیتی تشکیل می‌دهد.  افراد تیپ شخصیتی S آرام  و بسیار وفادار میباشند و بسیار آسان گیراند. این افراد علاقه  دارند از طریق مشارکت و همکاری با دیگران کار کنند به همین دلیل در کار تیمی عالی هستند. این افراد ،عجله و استرس را دوست ندارند .افراد تصمیم گیرنده ای نیستند و با سازگاری و همدلی سعی در ایجاد تعادل، ثبات و هماهنگی در محل کار و زندگی را دارند. آنها مقداری درونگرا هستند ترجیح می‌دهند بیشتر با افرادی که می‌شناسند معاشرت نمایند.این اشخاص ترجیح می‌دهند که همه چیز همان گونه که هست باقی بماند زیرا به ثبات و امنیت علاقه مندند،بنابراین ریسک پذیر نیستند. آنها شدیدا از گروه و تیم خودشان دفاع می‌کنند و برای آنها خانواده و دوستان بسیار اهمیت دارد . برای تیپ S انصاف و عدالت ، ارزش والایی محسوب میگردد.

زبان بدن افراد S

افراد S زبان بدن کندی دارند و و با متانت پیش میروند،علاقه ای به حرکات تند یا صحبتهای تند ندارند. هنگام دست دادن با آنها، تواضع و آرامش را در رفتارشان می بینید و میبینید که لبخند مهربانانه ای بر لب دارند.

 نحوه ی برقراری ارتباط با افراد S

در ارتباط با این افراد روش درست این است که صمیمی و مهربان باشید، از پرخاشگری و درگیری اجتناب کنید و به  آرامی ایده های جدید را مطرح نمایید.

نقاط قوت و ضعف افراد S

از نقاط قوت افراد S ایجاد آرامش در گروه و قابل اعتماد بودن، همدلی و وفاداری است. از نقاط ضعف ان ها می توان به سازگاری بیش از حد ،مصمم نبودن، ، نداشتن صراحت و ترس از چالش و تغییر اشاره کرد.

سبک‌های متفاوت تیپ شخصیتی S

باید بدانید که تمامی افراد ترکیبی از هر چهار سبک دیسک یعنی: D ، I ، S و Cهستند. اما اکثر افراد به شدت به یک یا دو سبک تمایل دارند. اگر سبک شخصیتی شما در مرز با سبک دیگری قرار داشته باشد ، احتمال دارد صفات مرتبط با آن سبک را هم در خودتان بُروز ‌دهید. بنابراین، افراد با تیپ  Sاغلب ویژگی‌های مرتبط با سبک‌های  I وC را بروز می‌دهند.

مدل شخصیتی C

C که ابتدای کلمه Conscientious میباشد به معنی وظیفه شناسی و تطابق است که با رنگ آبی نمایش داده میشود، آن ها افرادی کند میباشند که استانداردهایی سفت‌وسخت دارند. دارای تفکر انتقادی هستند ، و انتظارات وتوقعات غیرواقعی دارند. آن ها جزئی نگر و با وجدان و وظیفه شناس و دقیقند .  تمرکز آنها بیشتر بر روی کیفیت محصولات یا خدمات و تجزیه و تحلیل کارها است. آنها اطمینان حاصل می‌کنند که همه چیز همان طور که باید عمل کند و اجرا شود .آنها راحت ترند که تنها کار کنند و ممکن است هنگام کار وقتی بالای سر آنها بایستید و مدام به آنها دستور بدهید ،باعث از بین رفتن تمرکزشان شوید وکاررا خراب کنند. معمولا مکالمات و ارتباطات نوشتاری مانند ایمیل را بیشتر دوست دارند و آن را به دیگر ارتباطات ترجیح میدهند.

آنها از دیگران انتقاد می‌کنند و همیشه به دنبال یافتن اشتباهات هستند و از همه ی افراد  توقع دارند که در حد استانداردهای آنها عمل کنند. دیگران توجه آنها به جزییات و درست و کامل بودن همه چیز را، سخت‌گیری بیش از اندازه  تلقی کرده و این افراد را اشخاصی میدانند که در عملی ساختن طرح و نقشه ها بسیار وسواس دارند. تمایل آنها به انجام ِ درستِ کارها می‌تواند سرعت عمل تصمیم‌گیریشان را تا حدی چشمگیر کاهش دهد. ممکن است بیش از اندازه مسائل را تحلیل و تجزیه کنند و به اطلاعات زیادی برای انجام این کار نیاز دارند و سعی میکنند کار خودرا به شکل کمال گرایانه  انجام دهند. آنها زمانی که تحت فشارند از دیگران بیش از حد انتقاد میکنند.

افرادی که C بالادارند معمولا در زندگی خود نیمه خالی لیوان را می بینند و همیشه خواسته آنها این است که  همه چیز در حد کمال باشد. آن ها اکثراً دارای دانش فنی و مهارت های تخصصی مناسب پروژه هستند. صنعت IT با Cافرادی تسخیر شده است کهC بالا دارند. و این صنعت  شامل مهندسین نرم افزار یا دانشمندان کامپیوتر است زیرا ، تست، طراحی و کد نویسی و تحلیل احتیاج به مهارت های تحلیلگری و توجه زیاد به جزئیات دارد. اعتبار افراد با تیپ C بر اساس قوانین و استانداردهای ثابت شده است.. رهبران تیپ C بر قوانین و کیفیت تأکید دارند. آنها رهبر “اشیاء“ میباشند؛ چونکه بیشتر به جزییات و واقعیت‌ها وتحلیل‌ها علاقه‌مندند.

زبان بدن افراد C

حرکات بدنشان زیاد نیست و زبان بدنی خشک و رسمی دارند. لباس های آنان اتو کشیده و مرتب است. خیلی جدی و کمی هم مشکوک و مردد به نظر می رسند وکمتر می خندند.

برقراری ارتباط با افراد C

به هیچ وجه تند و سریع صحبت نکنید و کاری به مسائل شخصی شان نداشته باشید، زیاد خودمانی نشوید.تا سوالی از شما نپرسیده چیزی نگویید واز ارائه ی حرف های غیر منطقی واحساسی، همچنین ارائه ی اطلاعات غیر مستند خودداری کنید. وقتشان را تلف نکنید و صحبتشان را قطع نکنید. جدی و منظم برخورد کنید و در پرسش از آنها از سوالات عینی استفاده کنید  تا تفکرات آنها را کاملا و به راحتی درک کنید.

نقاط قوت و ضعف C ها

از نقاط قوت این افراد باید به دستاوردهای منحصر به فرد و بی نقص، تحلیل های منطقی و برنامه ریزی دقیق اشاره کرد. از نقاط ضعف این گروه  کمال طلبی ،ترس از اشتباه، ، توجه زیاد به جزئیات ،انتقاد بیش از حد،

و انزواطلبی است.

به پایان این مطلب رسیدیم .ماسعی براین داشتیم که درابتدا شما را با تعریف و تاریخچه ی مختصررفتارشناسی براساس متد DISC آشناکنیم و انواع مختلف تیپ ها و شخصیت هارا  براین اساس به شما معرفی کنیم.شما اکنون با تفاوت و نحوه ی ارتباط و شناخت افراد مقداری آشنا شدید .اگر میخواهید با چالش ها و اهداف افراد با تیپ های شخصیتی متفاوت آشنا شوید و چند تن از افراد معروف با تیپ های شخصیتی متفاوت را بشناسید وبا ما آنها را آنالیز کنیدو  به اطلاعات بیشتری از تیپ های شخصیتی آشنا برسید تا در هنگام شناخت شخصیت افراد دچار چالش نشوید ما به شما مقاله ی زیر را معرفی میکنیم…

چگونه تایپ های شخصیتی افراد را راحت تر بشناسیم _آنالیز شخصیتی افراد مشهور براساس متد DISK

در مقاله ی زیر هم سعی کرده ایم تا شما را با کارکردهای متفاوت رفتارشناسی DISC درسطوح مختلف زندگی و جامعه آشنا سازیم.

رفتارشناسی و شخصیت شناسی چه کارکردهایی در زندگی دارد؟_رفتارشناسی متد DISC

و درنتها جامع ترین و کارآمد ترین دوره ی آموزشی رفتارشناسی(شخصیت شناسی) براساس متد DISC را به شما معرفی میکنم تا با یک روش آموزشی به روز و کارآمد با این متد آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *