ابزارهای بازاریابی دیجیتال

امروزه تکنولوژی به سرعت پیش میرود به جایی میرسد که هر تغییر تغییر دیگری را سرعت میبخشد. در چنین جایی ضروری است تا یک مرجعی برای کمک رساندن به بازاریابان برای پیدا کردن مسیرها به جلوی آن ها داشته باشیم.

اینترنت و فناوری اطلاعات به سرعت بازاریابی را تغییر میدهد. دنیای بازاریابی به شکل خیلی عجیبی با مشکلات دیجیتال درگیراست.

بازاریابی دیجیتال

به عبارت ساده تر بازاریابی دیجیتال ارتقای محصولات و برند ها از طریق یک یا چند شکل از رسانه های الکترونیکی است. بازاریابی دیجیتال را با نام های بازاریابی آنلاین. بازاریابی اینترنت یا بازاریابی وب نیز میشناسند. بازاریابی دیجیتال مدتی است که بوجود آمده اما همچنان به صورت صحیح معنا نشده است. ما فکر میکنیم که بازاریابی آنلاین شامل تبلیغات روی بنر.بهینه سازی موتور جستوج(SE0) و پرداخت به ازای هر کلیک(PPC) است. با این حال این یک تعریف حدودی و نزدیک است. بازاریابی دیجیتال همچنین شاملRSS. E-mail..انتشار صدا. انتشار فکس. وبلاگ ها. پادکست ها.پیام رسانی های بی سیم و…..است. میتوان نتیجه گرفت که حوزه فعالیت بازاریابی دیجیتال ندانیم؟

برای آنکه بازاریابی دیجیتال را تعریف کنیم شاید ساده تر آن باشد که ابتدا بگوییم بازاریابی دیجیتال چه چیزی نیست. به عنوان مثال: شامل شکل های سنتی تر بازاریابی مانند: رادیو. تلویزیون. بیلبورد و پرینت نمیشود. به این دلیل که این روش ها هیچگونه گزارش یا بازخوردی را ارائه نمیکند.

چرا بازاریابی دیجیتال؟

در بازاریابی دیجیتال یک موتور گزارش و آنالیز میتواند در لایه های یک کمپین قرار بگیرد تا به سازمان یا برند این اجازه را بدهد که در یک زمان مشخص نحوه ی عملکرد کمپین از قبیل مورد بازدید قرار گرفتن. مدت زمان آن و تعداد دفعات آن و همچنبن دیگر فعالیت ها مانند: بازخوردها و خرید های انجام شده را کنترل کنند.

1: امروزه استفاده از بازاریابی آنلاین نه تنها به برند اجازه میدهد تا محصولات و خدمات خودرا تبلیغ کند بلکه پشتیبانی از مشتری به صورت آنلاین از طریق خدمات شبانه روزی را پیشنهاد میکند تا مشتری مورد حمایت بودن و با ارزش تلقی شدن را حس کند.

2:استفاده از رسانه های اجتماعی در بازاریابی آنلاین به برندها اجازه میدهد که بازخوردهای مثبت و منفی را از مشتریان خود دریافت کنند و مشخص میکند که کدام رسانه ها برای آن مثمرثمر واقع شده است .

3: بازاریابی دیجیتال مزیت های مضاعفی برای برندها و تجارت ها دارد. هم اکنون این امر که مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی. وبلاگ ها و وب سایت ها تجربه ی خودرا با یک محصول یا یک برند به اشتراک میگذارند شایع شده است.

تعجب آور نیست که مبالغ زیادی در گذشته صرف کانال های سنتی میشد هم اکنون در راه کمپین های بازاریابی دیجیتال خرج می شود و این موضوع با به بلوغ رسیدن وب اینترنت افزایش خواهد یافت .

ابزار های دیجیتال مارکتینگ

  • سئو((SEO

SEO همان روند به دست آوردن ترافیک از طریق نتایج جستوجو بر روی یک موتور جوستوجو است. به عبارت ساده تر به فعالیتی که تلاش میکند رتبه بندی های موتورجستوجو را بهبود ببخشدSEO گفته میشود. در بسیاری از ابعاد SEO همان کنترل کیفیت برای وب سایت ها است.

SEO ممکن است انواع مختلفی از جستوجو را مورد هدف قرار دهد از جمله جستوجو عکس. محل. ویدیو و اخبار. اتخاذ کردن یک استراتژی SEO به شما کمک میکند که وبسایت خودرا در موقعیت مناسبی قرار دهید تا در مواقع ضروری و مهم در روند خرید و یا زمانی که مردم به سایت شما نیاز دارند وبسایت شما در دسترس باشد.

خزندگان موتور جستوجو

موتور های جستوجوی پیشرو از قبیل yahoo-bing-google از خزندگان جهت پیدا کردن صفحات برای نتایج جستوجویشان استفاده میکنند. صفحاتی که از طریق دیگر صفحات شاخص موتور جستوجو مرتبط شده اند نیازی به ارائه شدن ندارند چون آن ها به صورت خودکار پیدا شده اند. خزندگان موتور جستوجو ممکن است به عواملی متفاوت. جهت گشتن در یک وبسایت توجه کنند . تمام صفحات توسط موتورهای جستوجو شاخص در نظر گرفته نمیشود . فاصله ی یک صفحه از ریشه اصلی یک وبسایت میتوانند یک عامل مهم در نظر گرفته شود.

محتوا

بازاریابی محتوا یک روش استراتژیک بازاریابی است که با تمرکز بر روی ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند پیوسته و مرتبط برای جذب و حفظ مخاطبان تعریف شده است که در نهایت فعالیت سود بخش مشتری را به هدف میرساند. بازاریابی محتوا به اصطلاح چتری است که مجموعه ای از استراتژی ها و تکنیک ها  و تاکتیک ها را برای عملی کردن تجارت و  اهداف مشتری با استفاده از مناسب ترین محتوا برای خدمت رسانی. جذب. تبدیل. حفظ و تعامل با مشتریان را پوشش میدهد.

فلسفه بازاریابی محتوا

بازدهی سرمایه برای کانتنت مارتینگ میتواند بسیار جالب باشد. این برگشت سرمایه شمارا قادر میسازد تا محتوای تکمیلی برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی فراهم کنید و با تولید محتوای مناسب روی وبسایت به رتبه ی خوبی در موتور های جستوجو دست پیدا کنید و سئوی خودرا تقویت کنید .

استراتژی محتوا چیست؟

تا امروز دیدگاه ها و نظر های مختلفی درباره ی استراتژی محتوا بیان شده است. اگر بخواهیم پی دلیل آن باشیم به این جواب میرسیم که هر کس استراتژی مربوط به خودش را با استفاده از تجربیات قبلی دارد. به طور کلی استراتژی محتوا به قانون هایی گفته میشود که محتوای تولید شده را ملزم به رعایت آن میکند. این قانون شمل: تجربه-شناخت-بررسی و آموخته های یک استراتژیست محتوا است.

محتوا متنی=محتوای متنی با استفاده از کلمات معمولا در فرمت تولید محتوا تهیه شود که در تهیه ی محتوای متنی میتوانیم از یک یا چند تصویر بستگی به تعداد کلمات میتوان استفاده کرد. به فردی که به تولید محتوا متنی به صورت تخصصی بپردازد به او کارشناس تولید محتوا گفته میشود.

محتوا صوتی=برای تهیه محتوای صوتی از گویندگان استفاده میکنند که همان محتوای متنی را به صورت پادکست ها و فایل های صوتی تهیه میشود و در اختیار مخاطبان قرار داده میشود.

محتوا تصویری=متن موردنظر در قابل اسلایدها و یا یک کلیپ و یا یک ویدئو نمایش داده می شود. به طور کلی باید گفت که ممکن است در اینترنت و یا در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام یک مطلب و یا ویدئوهایی درباره یک محصول دیده شود.

  • ایمیل مارکتینگ

حفظ ارتباط با مشتریان از مهم ترین عملکرد ها و استراتژی در برندینگ و فروش است . بنابراین ارسال پیام های حاوی اطلاعیه و پشتیبانی بصورت خود کار از چالش های صاحبین وبسایت ها و کسب و کار هاست .

ایمیل مارکتینگ بدن هیچ برنامه و کد نویسی خاصی به ساده ترین شیوه ممکن این عملیات را انجام می دهد.

با توجه به اینکه برخی سرویس های ایمیل مارکتینگ در ایران تحریم است. و در ایران قابلیت استفاده ندارد، در ادامه به سرویس هایی که در ایران قابل استفاده هستند اشاره می کنیم .

میل چیمپ(Mailchimp)

این سرویس روزانه 1 میلیارد ایمیل را ارسال می کند . که همین امر مؤید این مسئله ست این ابزار فوق العاده کارآمد است .

با میل چیمپ، برای مشتریان اطلاعیه های هدفمند و طبق زمان بندی خاص ارسال کنید .و همچنین امکان تبلیغ هوشمند را هم به ما می دهد .

  • آدرس: com
  • بها : 1000 ایمیل در ماه رایگان است . و پنل های غیر رایگان با امکانات قوی تر ، از 15 دلار در ماه شروع می شود ( قیمت را طبق نرخ روز باید استعلام  گرفته شود).

MailerLite

این سرویس در گذشته نمایندگی در داخل ایران داشته اس . اما اکنون خیر .از این نوع ابزار ایمیل مارکتینگ می توان برای ساخت ایمیل ها اتوماسیون ، پرسشنامه و اطلاعیه استفاده کرد .

  • آدرس: com
  • بها : 12 هزار ایمیل  برای 1000 مخاطب رایگان ارسال می شود . و برای دریافت خدما قوی تر و بیشتر باید هزینه پرداخت گردد که از 11 دلار در ماه شروع می شود( بهای پرداختی روزانه باید استعلام گرفته شود  .

Sender

این ابزار به نسبت دیگران امکانات محدود تری دارد . ولیکن به دلیل تحریم و محدویت ابزار های دیگر ،  سرویس sender بیشتر مورد استفاده کاربران قرار گرفت .

  • آدرس : net
  • بها : برای استفاده از پنل های قوی تر و با امکانات بیشتر ، از 11  دلار شروع پرداختی های این سرویس است . اما برای 15 هزار ایمیل با 2500  مخاطب رایگان می توان از خدمات آن استفاده کرد .

در این بخش به معرفی چند سرویس ایرانی ارسال ایمیل اشاره می کنیم .

نجوا

یکی از سرویس های ایرانی ارسال ایمیل ، نجواست . با این سرویس می توان کاربران را دسته بندی کرد . و با زمانبندی مشخص به کاربران ارسال ایمیل انجام داد . امکان تست A/B  از دیگر امکانات این سرویس است .

  • آدرس: com
  • بها : برای تهیه پنل پایه هزینه ای قابل پرداخت نیست.

پاکت

از دیگر سرویس های  ایرانی برای ارسال ایمیل مارکتینگ پاکت است .  این سرویس دارای امکاناتی چون ؛ دسته بندی مخاطبین ، قالب های اماده ، امکان تست A/B  و سیستم بازاریابی را دارد .

  • آدرس : net
  • بها : تعرفه پرداختی برای این سرویس 550 تومان در ماه قیمت پایه است و برای استفاده از امکانات بیشتر باید تعرفه خدمات دیگر نیز پرداخت گردد .

تبلیغات در بستر دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات بستر قوی را برای برند سازی و معرفی خدمات و محصولات ایجاد می کند .در این بخش به بررسی شیوه های تبلیغ در بستر دیجیتال مارکتینگ می پردازیم .

تبیلغات کلیکی یا ppc

یکی از انواع تبلیغات ، تبلیغات کلیکی ست . در این شیوه تبلیغ فقط به نسبت کلیک هایی که به صفحه ی بنر تبلیغی یا لینک پرداخت هزینه ، صورت می گیرد .

می توان گفت که این شیوه تبلیغ ، مورد انتخاب بسیاری از صاحبین کسب و کار است . چرا که زمانی ما هزینه ای برای تبلیغ پرداخت می کنیم که مخاطب هدف  وارد صفحه رسمی ما شده و از خدمات و محصولات ما بازدید کرده است .

و این ویژگی بارز تبلیغات کلیکی علت محبوبیت و کاربرد زیاد آن در در میان شیوه های تبلیغی دیگر است .

هر چند لازم به تاکید است که برای دست یابی به  بازدهی بالا در این نوع از  تبلیغ باید  زیر ساخت های لازم را داشت . و همچنین از سناریو قوی برای تبلیغات استفاده کرد .

Google ads

گوگل ادز شناس ترین تبلیغ کلیکی است  و کاربرد جهانی دارد . انچه در کنار جستجو های گ.گل قرار می گیرد ، گوگل ادز است .

برای معرفی این پلتفرم بهتر است ابتدا بیشتر با این بستر آشنا شویم . و شیوه استفاده از آن را در تبلیغات را آموزش ببینیم .

گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغاتی آنلاین است ، که به ما کمک می کند تا محتوای تبلیغاتی خود را به کاربرانی که در صفحه وب هستند مثل اپلیکیشن ها ، سایت های پر بازدید خبری و… نشان دهیم .مزیت  گوگل ادز این است که این،  امکان را به ما می دهد تا مخاطب هدف خود را بصورت دقیق تر تارگت کنیم . به این معنی که ، گوگل ادز این امکان را به ما می دهد که مخاطب خود را بر اساس سن و جنسیت و سلایق و علایق همنطور شهر و منطقه دسته بندی کنیم . به این ترتیب ما هدف گیری دقیق تری داریم .

و نکته ای بعدی در خصوص هزینه های گوگل ادز این است که به نسبت رقابتی بودن موضوع ما هزینه بیشتر یا کمتر پرداخت می کنیم .

تبلیغات همسان

در ابتدا بهتر است با این نو ع از تبلیغ آشنا شویم .  حتما برای شما هم پیش آمده حین مطالعه مطالب مورد سرچ در برخی از سایت ها با جایگاه هایی بر خورد کردین مثل وب گردی یا مطالب پیشنهادی و…  .

این ها همان جایگاه هایی هستند که تبلیغات همسان در آن نمایش داده می شوند. که متناسب با طراحی ظاهری و محتوایی با مطالب و سایت هایی هست که کاربر سرچ کرده است .  به همین دلیل به این ها تبلیغات همسان یا native  گفته می شود .

تبلیغات همسان عموما شامل یک عکس و یک متن کوتاه می شود . که مخاطب را به صفحه مورد نظر شما هدایت می شود .

انواع تبلیغات همسان :

تبلیغات همسان عادی :  تبلیغات در تمام سایت ها یا سایت هایی که ما انخاب می کنیم ، نمایش داه می شود .

تلیغات همسان ریتارگتینگ: اما در تبلیغات همسان ریتارگتینگ ، تبلیغات  به افرادی نمایش داده می شود که قبلا از سایت ما بازدید کردند .

دراین مقاله ، بخش هایی از ابزار های دیجیتال مارکتینگ بررسی شد و با کاربرد آن آشنا شدیم .

نکته قابل توجه  این است که ، برای استفاده از این بستر برای ارائه خدمات و محصولات و برند سازی و فروش محصوالات و خدمات ، می بایست آشنایی داشته باشیم . اموزش ها لازم برای شناخت کافی و استفاده درست از این ابزار را ببینیم .

چرا که بدون شناخت و آموزش  کافی از این فضا هر چه برای رشد و افزایش فروش خود در این بستر داشه باشیم هزینه ای است که آورده ای برای مجموعه و برند ما نخواهد داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *